Om Kroket Original
Kroket er et sjovt havespil for hele famlien! Det er et græsplænespil, hvor man bruger kugler og køler, hvor det gælder om med så få slag som muligt at "drive" kuglerne igennem metalbuerne (målene). Se reglerne længere nede.
I pakken:
- 6 køller i gummitræ
- 6 kugler produceret i kraftig plast
- 2 målpinde med farvemarkering
- 10 buer
- En opbevaringspose
- Spilleregler
Dimensioner:
Buer = 23 x 17 cm
Køllehoved 15 cm - 5,5 i diameter
Kølle længde 79 cm - ø 2 cm i tykkelse
Kugler Ø 70 mm.
Kroket spilleregler:
Spillet går ud på med sin kugle at gå banen rundt (lave stor runde) og derefter slå sin kugle over midterlinjen (blive frispiller) og som frispiller krokere alle andres kugler og til sidst ramme startpælen – gå til pæls. Alle spillere har en kølle og hver sin kugle. Er der kun to spillere, kan man spille med to kugler hver.
En kroketbane er 12x24 meter ved konkurrencer.
Første spiller lægger sin kugle et køllehoved fra pælen og slår sin kugle af sted. Hver bue (og halvvejspæl), der passeres, giver et ekstra slag. Er hele kuglen ikke kommet igennem i et slag, skal spillere slå kuglen tilbage i næste slag og derefter gøre et nyt forsøg (gælder også midterbuen,
”kronen”). Deltageren fortsætter med at spille, til det mislykkes for ham at slå kuglen igennem en bue.
En stor del af spillet går ud på at støde andres kugler væk. Når en spiller har ramt en anden kugle, får han et slag for at støde kuglen væk, og derefter et ekstra slag.
En spiller må ikke støde en anden kugle væk, før både hans kugle og den kugle, han forsøger at støde væk, har passeret den tredje bue.
I konkurrencekroket må man ikke sætte foden på sin egen kugle, når man slår en andens kugle væk. I stedet anvender man selve slaget til at bringe sig i en god position for at kunne passere næste bue.
For at kunne ramme en anden kugle skal spilleren passere en bue først.
”Kronen” i midten giver to ekstraslag og kan passeres på to forskellige måder, efter eget valg. Ligesom med buerne skal kuglen gennem hele kronen i ét slag. Efter at en spiller er kommet hele banen rundt, skal han ikke ramme pælen. I stedet får han et frispillerslag, dvs. sende kulgen af sted over den halve bane.
Lykkes det ikke spilleren, skal han vente, til det bliver hans tur, slå sig tilbage og gøre et nyt forsøg.
Nu skal spilleren krokere alle andre kugler, som passerer bue tre. Derefter har han to slag til at ramme startpælen. Klarer han dette, vinder han. Klarer han det ikke, skal han ramme alle kugler igen, inden han må gøre et nyt forsøg.
En spiller må ikke ramme startpælen, før efter at han som frispiller har ramt alle andre kugler. Gør han det, ved eget eller andres handling, skal han starte forfra.
Ingen anmeldelser endnu! Skriv din anmeldelse !