Så saml børnene og deres venner og leg nogle udendørs lege fri for al moderne teknologi. De er meget sjove, og de fleste af dem er også god motion. Nyd det gode vejr når det er der!

Da jeg var barn brugte jeg det meste af min fritid på at lege med naboernes børn udenfor. Det samme kan siges om frikvartererne i skolen. Vi formåede at beskæftige os selv, uden at have adgang til de moderne teknologier, der findes i dag. Det kunne være på lokale legepladser, i naboens legehus eller sågar en helt almindelig baggård - fantasi og opfindsomhed kan ofte beskæftige børn i lang tid!

Nedenfor finder du en liste over nogle no-tech lege, som du måske nød som barn. Det gjorde jeg i hvert fald! Nogle af dem kan leges indenfor, nogle kan leges alene eller med blot en ven, men de fleste er bedst egnet til at blive leget udenfor i en gruppe. De fleste af legene kan forbedres eller ændres ved, at man laver sine egne regler. Kun fantasien sætter grænser.

Gemmeleg: Alle har leget gemmeleg. De fleste forældre har leget det med deres børn. At gemme sig er en normal interesse hos små børn. Jeg har hørt om utallige varianter af denne leg. Nogen gange tæller man til tyve, ti, eller hundrede. Nogen gange er der en base, man kan løbe til for at være i sikkerhed, og nogen gange venter man bare på at blive fundet. Generelt er der en person, der med lukkede øjne tæller til det bestemte nummer uden at kigge, og som så forsøger at finde de andre.

Antal: Ideelt minimum 3.
Udstyr: Ingen.
------
Spark til dåsen: Denne leg er en kombination af gemmeleg og fangeleg. En eller flere personer er "den" og placeres i midten af legeområdet sammen med en dåse. De øvrige deltagere løber væk og gemmer sig, mens den/de der er "den" tæller til det aftalte nummer. Dernæst forsøger de at finde de andre spillere og "fange" dem. Man fanger ved berøring. De fangede deltagere skal derefter gå ind i et designeret "fængsel", et lille område de ikke må forlade, med mindre en af de frie spillere løber frem og sparker til dåsen. Hvis dette sker er alle fri og må løbe ud og gemme sig igen. Spillet er slut når alle de deltagere der ikke er "den" er i fængslet.

Antal: Minimum 3.
Udstyr: En metaldåse eller lignende. 

Fane fangst: Denne leg er sjovest, hvis man er en større gruppe. Gruppen splittes i to hold som hver har en fane, et flag, eller et andet objekt der kan markere holdets base. Det gælder om at løbe ind i modstanderholdets territorium og sikkert bringe deres fane hjem til sit eget territorium. Du kan fange modstanderholdets spillere ved at berøre dem i dit eget territorium, hvis dette sker kommer den fangede spiller i dit holds fængsel. Fangerne kan reddes ved, at en holdkammerat løber ind til modstanderens fængsel og berører den givne spiller, de er derved begge fri og må løbe ned i deres eget territorium. Der kan kun befries en person per tur. Det kan også spilles på en måde hvor de fængslede spillere holder hinanden i hænderne og danner en kæde ned mod deres eget territorium, derved bliver afstanden, der skal løbes for at befri dem kortere, jo flere der er fængslet.

Antal: En større gruppe.
Udstyr: To flag eller andre markører.
------
Faldskærm: En sjov leg for børn i alle aldre. Til denne leg skal man bruge en stor, rund faldskærm, gerne med håndtag, så deltagerne kan holde i faldskærmens kant hele vejen rundt. Det hjælper, hvis en person står for at fortælle folk, hvad de skal gøre. Deltagerne kan ryste faldskærmen op og ned en lille smule, eller de kan ryste den helt ned, eller helt op så de kan løbe ind under den. Ved at sidde på kanten af faldskærmen indefra kan man lave en luftboble med alle inde under faldskærmen. Man kan placere lette ting oven på faldskærmen, som for eksempel bolde, eller bønneposer og få dem til at hoppe ved at ryste faldskærmen. Alternativt kan en person sidde under faldskærmen, og de andre ryster den tæt på jorden. Hvis der er et fladt glat underlag, kan et let barn sidde oven på faldskærmsdugen, mens de andre går rundt om personen, mens de stadig holder fast i dugen, derefter løfter alle de andre i dugen og barnet der sidder på faldskærmen bliver snurret rundt. Der er rigtig mange muligheder.

Antal: Kommer an på faldskærmens størrelse, men normalt 8-10.
Udstyr: En legefaldskærm. De er ikke så svære at skaffe som man skulle tro.
------
Trafikbetjent: Denne leg fungerer bedst på en vej med meget lidt trafik, eller et større belagt område som f.eks. en skolegård eller en parkeringsplads. Man skal bruge cykler, vogne, løbehjul eller hvad der nu er tilgængeligt. Det er også muligt at lege legen på gåben. En person dirigerer trafikken, så sammenstød forhindres. Denne leg er sjovere end den lyder, og hjælper samtidig børnene med at vænne sig til at vente med at krydse vejen, og lærer dem generel trafiksikkerhed.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: Cykler, vogne, løbehjul, generelt ting på hjul.
------
Fire Firkanter: Dette boldspil spilles på en firkantet bane, der yderligere er inddelt i fire firkanter. Hver rude nummereres 1-4. En deltager skal stå i hver firkant, med den højest rangerende deltager i firkant 1 og den lavest rangerede i firkant 4. Man studser bolden fra deltager til deltager, således at bolden hopper én gang i en deltagers firkant før bolden gribes. Man må ikke gribe bolden, den skal battes videre med hænderne. Hvis bolden studser i ens felt, og man ikke får den battet videre, roterer man ned til felt 4 mens de øvrige deltagere stiger i rang. Dette gælder også, hvis man rammer udenfor den markerede bane, eller rammer sit eget felt. Hvis der er mere end fire deltagere roterer man i stedet ud, og en ny spiller indtager firkant 4. Da jeg legede denne leg som barn, havde vi en række forskellige regler at vælge mellem. Deltageren i firkant 1 bestemte hvilke regler der skulle bruges. Hvis man brød reglerne blev man flyttet ned i rang, eller blive elimineret så en anden spiller kunne rotere ind i firkant 4.

Antal: Fire med mindre man skiftes.
Udstyr: Kridt, en bold.
------ 
Hinke: Tegn en hinkebane op med et stykke kridt, eksempelvis kan banen have 9 ruder. Nummerer firkanterne 1-9. Tag en sten eller en hinkesten og start ved at kaste den ind i den første firkant med nummeret 1. Nu skal der hoppes på ét ben. Hop over den firkant hvor stenen ligger, og fortsæt hele banens længde. Vend om og hop tilbage til firkanten med nummer 2. På et ben saml stenen i firkant 1 op og hop over felt 1 uden at røre. Gentag dette mønster med at kaste stenen ind på felt 2, nu er det dette felt man skal hoppe over. Fortsæt til hele banen er gennemført, eller til man kommer til at kaste stenen forkert, eller hopper forkert på banen. Nu er det den næste deltagers tur. Man kan få indendørs hinkebaner i skum, så man kan hinke hele året rundt.

Antal: Så mange man vil, men kun én kan være på banen ad gangen.
Udstyr: Kridt til at tegne banen op med, sten/hinkesten/bønnepose.
------

Sjippetov eller dobbelt sjippetov: En af mine favoritaktiviteter jeg brugte frikvartererne på som en ung pige var at sjippe. Jeg blev rimelig god til det for min alder, både hvad angik hastighed og egenskaber. Det var sjovt at sjippe alene, men endnu sjovere at have et langt reb og sjippe med et par venner. Her kommer sjipperemser ind i billedet. De forvandler en simpel øvelse til en sjov leg, hvor man kan konkurrere mod sig selv eller andre. Der er også dobbelt sjippetov. Jeg var altid betaget af de store piger, som kunne sjippe med flere sjippetov. Første gang jeg prøvede det blev jeg viklet ind i sjippetovene næsten med det samme. Til gengæld er det ikke så svært som det ser ud, når man forstår hvad man skal gøre.

Antal: Én til at sjippe, tre for at sjippe med to sjippetov eller langt sjippetov.
Udstyr: Et eller to sjippetov, måske forskellige længder.
------
Kinesisk sjippetov: Ideelt skal der tre til denne leg, men det kan lade sig gøre med blot en eller to personer med rigtigt velegnede stole. Legen kan nemt leges indenfor, hvis der er et solidt gulv. Denne leg ligner almindelig sjipning på den måde at man hopper meget. Forskellen er at man hopper i et mønster. To personer eller stole strækker rebet ud mellem benene i ankelhøjde, således at rebet former en firkant. Der skal være stort nok mellemrum til, at der er plads til, at den tredje person kan hoppe inde i rebet. Den aktive person er ansigt til ansigt med en af dem der holder rebet og skal nu hoppe i mønsteret venstre, højre, inde i rebet, udenfor rebet, og på rebet (En fod på venstre side af rebet og en i midten, en fod på højre side af rebet og en i midten, en fod på hver side af rebet, begge fødder inden for rebet, og til sidst træder man på rebet med begge fødder). Mønsteret man hopper kan være hvad som helst, men alle deltagere bør hoppe det samme mønster. Legen starter med rebet omkring ankelhøjde, når mønsteret er gennemført flyttes rebet op til læggene, derefter knæhøjde og til sidst lårhøjde. Derfor er det også vigtigt at det er et elastisk reb. Normalt kommer rebet ikke højere op end der. Når man misser et hop, er det den næstes tur.

Antal: Helst tre, men kan leges med en eller to hvis man har de rigtige stole (Hvis man anvender stole placeres rebet omkring stolebenene for at danne en rektangel).
Udstyr: Et elastisk reb der er bundet sammen til en cirkel, eller 5-6 meter elastik, der er bundet sammen.
------ 
Terrespil: Dette spil kan spilles på alle plane overflader, inde som ude. Spilleren spreder figurerne på legeoverfladen, ofte ved bare at kaste dem ud med en hånd som var det terninger. Bolden kastes derefter i luften, og må ramme jorden én gang, og skal gribes før den rammer jorden anden gang. Det hele udføres med én hånd, så man kaster bolden op i luften, samler en eller flere figurer op, griber bolden før den rammer jorden anden gang, alt sammen med den samme hånd. Antallet af figurer der samles op går i rækkefølge, så i første gang skal man samle én figur op. Næste gang to figurer, tredje gang tre figurer osv.. Der er mange regelvarianter til dette spil. Dette er en moderne variant af et spil, der har eksisteret siden bronzealderen, hvor det blev spillet med sten eller knogler fra dyr.

Antal: Så mange man vil, men en ad gangen.
Udstyr: Figurer/sten, som er så store at man nemt kan gribe om dem, men ikke så store at man ikke kan have en del i hånden på en gang. En gummibold.
------
Marmorkugler: Reglerne er, at man tegner en cirkel i sandet - eksempelvis i en sandkasse, eller på fortovet, og så skiftes til at forsøge at slå den andens marmorkugler ud af cirklen med en lidt større marmorkugle. Som med andre spil, er der talløse varianter. Jeg har ikke spillet dette spil ret meget, da jeg altid kom til skade ved at svirpe kuglen ind i ringen! Man kan også bruge en måtte, som kommer med forskellige pointzoner.

Antal: Mindst to.
Udstyr: Kalk, store og små marmorkugler.
------
Rødt lys, grønt lys: Med nok plads kan denne leg nemt leges indenfor. En person er trafiklys i den ene ende af legeområdet, mens de andre spillere står i den anden ende. Når "trafiklyset" vender med ansigtet mod gruppen, siger denne person "rødt lys" og alle de andre skal fryse/stå helt stille. Så vender "trafiklyset" ryggen til gruppen og siger "grønt lys", nu skal gruppen forsøge at komme så tæt på trafiklyset som muligt. "Trafiklyset" kan på et hvilket som helst tidspunkt vende sig rundt hurtigt og siger igen "rødt lys", og hvis nogen bevæger sig, skal de gå tilbage til der hvor de startede og starte forfra. Den første person som rører "trafiklyset" vinder, og bliver den næste, der skal være trafiklys.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: Ingen.
------ 
Mor, må jeg: Denne leg sættes op ligesom rødt lys, grønt lys legen. En person i gruppen spørger personen der står alene "mor, må jeg tage <indsæt nummer> skridt frem?" Moderen siger "ja du må", eller "nej du må ikke." Man kan variere efterspørgslen ved at inkludere muligheder, som at tage små skridt, roterende skridt, hop, eller hvad man nu kan finde på for at gøre legen ekstra sjov. Igen er den første person som rører moderen vinderen, og skal være mor i næste runde.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: Ingen.
------
Simon siger: Denne leg kan leges stort set alle steder, selv i bilen eller andre små rum. En person er "Simon" og starter med at sige "Simon siger <indsæt kommando>." Alle de øvrige spillere skal udføre denne kommando. Hvis Simon giver en kommando uden at starte sætningen med "Simon siger", er alle de der udfører kommandoen alligevel ude af spillet. Den sidste spiller der er tilbage vinder, ogs er Simon i næste runde.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: Ingen.
------
Fangeleg: Sandsynligvis ved alle hvordan man leget fangeleg, men i tilfælde af at fangeleg ikke var i dit legerepertoire, er her en guide til, hvordan man leger det. En gruppe bestemmer hvem der starter med at være "den". Den person jager de andre, og forsøger at røre dem med deres hånd. Hvis man bliver rørt, bliver man til den der jager de andre. Ofte implementeres en regel hvor man ikke må fange den, der lige har fanget en selv. Legen afsluttes når alle er trætte af at lege.

Antal: Stort set ingen begrænsning.
Udstyr: Ingen.
------ 
Skyggefangeleg: I denne variant af fangeleg gælder det om at træde på skyggerne i stedet for at berøre personerne fysisk. Derfor skal legen leges på en solrig dag. Jo tættere på middag jo sværere er det.

Antal: En gruppe.
Udstyr: Ingen
.------ 
Frysefangeleg: I denne variant af fangeleg skal man stå helt fastfrosset, i den position man bliver fanget i. Medspillerne kan tø en op ved berøring.

Antal: En gruppe.
Udstyr: Ingen.
------ 
TV Fangeleg: En variant af frysefangeleg hvor den fangede skal råbe navnet på en tv titel. Denne titel kan ikke blive brugt i resten af legen.

Antal : En gruppe.
Udstyr: Ingen.
------ 
Marco Polo: Denne variant af fangeleg leges ofte i en svømmepøl. Den der er "den" lukker sine øjne og råber "Marco!" Hvortil de andre råber "Polo!" Den der er "den", skal derefter fange en af de andre med en berøring. Leg denne leg i en svømmepøl, der ikke er for dyb til nogen af deltagerne.

Antal: En mindre gruppe.
Udstyr: Eventuelt et bind for øjnene.
------
Den blinde mands bluff: En favoritleg i Tudor England og den Victorianske periode. Denne leg er en anden variant af fangeleg. Den person som er "den", har et bind for øjnene og prøver at fange de andre. Leg kun denne leg i områder uden farlige forhindringer eller andre risici.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: Et bind for øjnene.
------
Røde røver: Del alle deltagere ind i to hold. Hvert hold danner en linje ved at holde hinanden i hænderne. De to linjer står parallelt med front mod hinanden med ca. 6 meters afstand imellem linjerne. Holdene skiftes til at råbe "røde røver <indsæt navn på deltager fra modstanderens hold> kom herover!" Den person hvis navn bliver kaldt skal løbe så hurtigt som muligt imod det andet holds linje, og forsøge at bryde igennem linjen på et punkt hvor der bliver holdt hænder. Hvis det lykkes tager man en af modstanderholdets spillere med tilbage til sit eget hold. Hvis ikke det lykkes bliver man selv en del af modstanderholdet. Når et hold kun har en spiller tilbage, løber denne spiller mod modstanderlinjen. Hvis personen bryder igennem får holdet en spiller og spillet fortsætter. Hvis ikke er spillet slut.

Antal: En gruppe på en pæn størrelse.
Udstyr: Ingen 

Syv op: Denne leg daterer tilbage til 1950'erne. Vi plejede at lege den i folkeskolen. Normalt legede vi legen i klasseværelset med alle siddende ved deres borde. Til at starte med går 7 spillere op foran i lokalet og læreren siger "Hovederne ned, tomlen op!" Alle der stadig sidder ved deres bord, putter hovedet ned, så de ikke kan se noget, rækker en arm ud med tommelfingeren op. Hver af de 7 spillere der står foran i lokalet, går rundt blandt de andre og presser tommelfingeren ned på en hver. Derefter går de tilbage til hvor de startede og læreren siger "Hovederne op, Syv rejs jer!" Nu rejser de 7 personer som har fået presset tommelfingeren ned sig op, og skiftes til at gætte på hvem der pressede deres finger ned. Hvis de gætter korrekt overtager de en plads som en af de 7, og legen kan begynde igen.

Antal: Minimum 14.
Udstyr: Borde man kan sidde ved.

Æsel: Dette er en sjov udendørs leg. Der udvælges en deltager som er "den." Alle de øvrige deltagere får et nummer, og stiller sig omkring den, der er "den." "Den" kaster bolden lodret op i luften, og de andre løber væk fra området. Når bolden er på sit højeste kalder personen et nummer ud og flygter ligeledes fra området. Den person hvis nummer blev kaldt, skal nu forsøge at gribe bolden før den rammer jorden, eller fange den hvis den når at ramme jorden. Når personen har bolden råber denne "Æsel!" hvorefter alle de andre skal fryse i deres bevægelse. Personen der har bolden, skal derefter prøve at ramme en af de andre med bolden. Hvis man bliver ramt, får man et bogstav (først "æ", så "s", "e", og til sidst "l"). Den ramte person er "den" i næste runde. Hvis man rammer forbi er man "den" selv i næste runde. Det gælder selvfølgelig om ikke at blive Æsel.

Antal: En mindre gruppe.
Udstyr: En bold, ikke for hård.

Hvem har knappen?: Leges inde eller ude. Gruppen sidder i en cirkel med hænderne holdt sammen foran dem. En person tager knappen, går cirklen rundt, og lader som om personen giver knappen til en af de andre personer. Knappen gives til en person, men man fortsætter alligevel hele vejen rundt og lader som om man giver knappen til hver deltager. Alle deltagerne forsøger derefter, efter tur, at gætte hvem der har knappen nu. Før hver deltager gætter, spørger gruppen sammen: "knap, knap, hvem har knappen?" Derefter kan den aktive person komme med sit gæt. Når den rigtige person er fundet, er det dennes tur til at fordele knappen i næste runde. Da en knap bliver brugt til denne leg, er det vigtigt at sikre sig at alle deltagerne er gamle nok til at forstå, at man ikke putter knappen i munden. I en anden version af denne leg (den version jeg selv er mest bekendt med) er der en af deltagerne, der står i midten af cirklen. De øvrige deltagere har hænderne på ryggen og lader som om de hver især giver knappen videre cirklen rundt. Bagefter er det deltageren der står i midtens opgave at gætte, hvem der rent faktisk har knappen.

Antal: Grupper af en hver størrelse.
Udstyr: En knap. 

Trådtricks: Dette er en leg, der kan leges alle steder. Hvis man er alene, kan man forme forskellige former med snoren og sine hænder. Med to deltagere kan man forsøge at flytte forskellige former fra sine egne hænder til den andens, samt lave nye former. Man kan lære former af hinanden, men der er også flere gode bøger om emnet. Man kan lave en snor selv, eller købe en bog der forklarer, hvordan man gør. Disse kommer ofte med en snor.

Antal: 1-2.
Udstyr: En snor, ca. 90 cm lang med enderne bundet sammen (længden kan variere, så find en længde der virker for dig).

Klappelege: Den første klappeleg de fleste har prøver er klappe, klappe kage med deres forældre. Sange og rytmer bliver meget mere komplekse fra der. Normalt er der to personer, der klapper forskellige rytmer med deres egne og partnerens hænder, mens man synger eller messer en rytmisk sang. Der er mange rim på internettet, men man kan også lære fra andre, eller se det i videoer, så man kan lære den rigtige rytme. Der er talløse klappelege, som man kan lære.

Antal: Normalt to, men med lidt kreativitet kan man være tre eller fire.
Udstyr: Ingen.

Piskesmæld: Denne leg er ofte leget på is om vinteren, mens man har skøjter på. Den er dog lang sikrere på græs, omend ikke nær så sjov. Alle deltagerne holder hånd og danner en linje. Personen som står forrest i kæden skøjter, eller løber rundt og skifter retning hurtigt mens "pisken" følger med. Normalvis bliver de deltagere, der danner "piskens hale" flyttet rundt på med langt større kraft end de, der er tættere på fronten af kæden. Jo længere "pisken" er, jo sværere er det at holde fast. Hvis man falder ud af kæden, kan man forsøge at komme tilbage ved evt. at finde en plads tættere på piskens front.

Antal: En mindre gruppe.
Udstyr: Ingen.

Stoledans: Arranger stolene i en cirkel med sædet vendt bort fra cirklens midte. Der skal være en stol mindre end det antal deltagere der er. En af deltagerne styrer musikken, og sidder derfor over. Når musikken starter, går deltagerne rundt om stolene. Når musikken stopper, sætter deltagerne sig ned på den nærmeste stol. Den deltager der ikke har en stol at sidde på, er ude af runden. En af stolene fjernes og legen begynder igen. Den deltager der sidder på den sidste stol vinder runden. Denne leg leges oftest indendørs, men kan sagtens leges udendørs med udendørs stole og en transportabel musikafspiller.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: En musikafspiller, eller en der spiller musik, samt stole.

Telefon: Dette er en leg hvor de fleste vil komme til at grine, så hvis I er i fjollehumør, skulle i give denne leg en chance. Deltagerne sidder i en cirkel. En person finder på en sætning, og visker den til personen ved siden af. Denne person visker så sætningen videre til personen ved siden af igen. Når sætningen kommer til cirklens afslutning, siger den sidste person sætningen højt. Den afsluttende sætning er ofte meget forskellig fra den indledende sætning, da små fejl opstår, når sætningen rejser gennem cirklen.

Antal: En lille gruppe.
Udstyr: Ingen.

Stop Dans: Vælg en person som styrer musikken. Når musikken starter danser alle de andre. Jo skørere jo bedre. Når musikken stopper, skal alle danserne fryse i den position, de står i. Alle de, der bliver fanget i at bevæge sig er ude af runden. Bliv ved indtil der kun er en person tilbage, denne person vinder legen.

Antal: Hvilket som helst antal.
Udstyr: Musikafspiller, eller en der spiller musik.

Så saml børnene og deres venner og leg nogle udendørs lege fri for al moderne teknologi. De er meget sjove, og de fleste af dem er også god motion. Nyd det gode vejr når det er der! Måske har du selv en favoritleg fra din barndom, som ikke er med på listen?